Processarbete

Efter gårdagen samlas det lite reflektioner i mitt huvud kring skrivande reflektioner.
Jag hade igår ett antal elever som fick möjligheten att snygga till vissa moment i kursen sceniskt ledarskap.
De skulle som komplement leda och arbeta med musikeleverna på musikprogrammet för åk 1. Vilket resulterade i en mycket spännande lektionspass på 2 timmar. 
Deras kreativitet fanns det ingen hejd på. Slutresultatet väntade inte på sig, åk1 eleverna spontana reflektion blev "kan vi inte ha er fler gånger".


Nu kommer det intressanta tycker jag, nämligen teaterelevernas reflektion. Mina elever skall alltid "logga" efter "sina" lektioner och delge det utifrån sina egna reflektioner hur lektionen varit, samt hur de har uppfattat och förstått vissa moment i det vi gjort lektionen innan.

Att bara se eleven arbeta på golvet är en sak men vad händer i knoppen efter lektionspasset. Mina elever i detta fall brukar vara vanligen väldigt kortfattade i sitt reflekterande, men nu efter passet med musikeleverna så hände det något fantastiskt. Loggsvaren som kom in under kvällen var ca 2-3  A4 sidor skrivna ark med reflektioner, tankar, upplevelser osv.
Omfattningen fick mig att glatt läsa vad teatereleverna har genomgått för processer. Följdfrågan som kommer som ett brev på posten var  -varför har inte eleverna haft samma innehållstyngda processtänk tidigare. Var det så att eleverna upplevde lektionspasset som något verkligt, "skarpt läge". Deras tankar utvecklades till en verklig viktig händelse.

Min slutfundering kring detta blir: Vad har jag gjort tidigare för fel som fått eleverna att skriva ned sina tankar fåordigt. Kan det vara så att eleverna har känt tidigare ett tvång utifrån vad det tror att de skriver vad jag vill se, inte vad de känner... Så det kan gå ibland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback